Strona internetowa biblioteki szkolnej.::Każda książka żyje tyle razy, ile została przeczytana.::"Wszystkie książki mówią"

WYCIECZKI

Spacer śladami Powstania Warszawskiego 

W dniu 2 października uczniowie klas IIa i IIc wraz z wychowacami udali się do centrum stolicy, aby odwiedzić ważne miejsca związane z historią powstańczą naszego miasta. Zdjęcia z tego wydarzenia w galerii o tym samym tytule. 

 

Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego

 

Dnia 8 września 2014 r. nasza klasa – IIa wybrała się  na wycieczkę  do Muzeum Powstania Warszawskiego.

 

Wielu z nas muzeum kojarzyło się z nudą, aż do tego wyjazdu. Kiedy tylko przekroczyliśmy próg, od razu bardzo nam się spodobało. Na parterze czekało na nas 10 ekspozycji zaczynając od  "Powstania po 60 latach" skończywszy na "Radości Powstańców". Do mnie osobiście najbardziej przemówił wywiad           z Janem Nowakiem-Jeziorańskim, żołnierzem z lat II wojny światowej i jednej        z czołowych postaci polskiej emigracji niepodległościowej. Dodatkową atrakcją  stała się możliwość zbierania w całym muzeum kartek z kalendarza opisującymi poszczególne dni powstania.

 

Następnie na antresoli bardzo interesująca okazała się możliwość przejścia podziemnym kanałem.

 

W Sali pod Liberatorem pani przewodnik opowiadała nam o zrzutach na Warszawę oraz o potężnym Bombowcu Liberatorze B-24J-45-CF, którym latał kapitan Zbigniew Szostak.

 

Na piętrze fragment ekspozycji pokazuje walki we wrześniu toczące się na Czerniakowie, Mokotowie i Żoliborzu, udział w powstaniu żołnierzy NSZ i AL,      a także cudzoziemców. Przedstawiono upadek Powstania Warszawskiego             i następujące po nim wydarzenia – utworzenie i działalność PKWN, decyzje Wielkiej Trójki, kapitulację i exodus ludności Warszawy.

 

Na koniec naszej wycieczki obejrzeliśmy film pt. „Miasto ruin”, który ukazywał miasto po bombardowaniu oraz walkach.

 

Moim zdaniem wycieczka była bardzo interesująca. Można było się dużo nauczyć i wyciągnąć wiele wniosków.

 

 

 

                                                                                                 Aleksandra Bakiera uczennica klasy IIa


 

 

 

MAGICZNY ŚWIAT RADIA

 

W lutym br. uczniowie klasy IIa wraz z wychowawczynią i panią pedagog wzięli udział w wycieczce do Programu I Polskiego Radia.

W niewielkiej sali koncertowej  powitała nas znana autorka programów dla dzieci, która w skrócie zapoznała nas z historią radia, zasadami jego funkcjonowania, jego misją oraz realizowanymi tu programami.

Po tym krótkim wstępie opiekę nad nami przejął znany spiker i lektor, pan Andrzej Krusiewicz, który poprowadził nas przez magiczny świat radia. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od archiwów, w których zapoznaliśmy się z metodami nagrywania dźwięku, a także mogliśmy prześledzić przemiany techniczne i technologiczne, jakie dokonywały się w radiu od chwili jego powstania.  Mieliśmy możliwość poznania najnowszych technologii radiowych, w tym również zasad działania radia internetowego.

Zwiedzaliśmy liczne studia, czasami nawet i takie, w których trwała audycja na żywo. W jednym z nich spiker zapytał skąd jesteśmy i w naszym imieniu pozdrowił na antenie wszystkich mieszkańców dzielnicy Wesoła.  Pan Andrzej Krusiewicz zwrócił nam uwagę, jak wielkie znaczenie w radiu ma zachowanie ciszy podczas nagrań, a także doskonała artykulacja głosu, staranna wymowa, która jakże odbiega od tej, którą posługujemy się na co dzień.

Mieliśmy również okazję obejrzeć pomieszczenie, do którego spływają  informacje z całego świata, z których później wybierane są najważniejsze wiadomości do serwisów informacyjnych. Pasjonującą wycieczkę po wspaniałym świecie radia uświetniło wspólne zdjęcie.

Bardzo dziękujemy naszym nauczycielom za tę niezwykłą przygodę z radiem, która bardzo przybliżyła nam jego funkcjonowanie, pozwoliła z bliska przyjrzeć się pracującym tam ludziom i sprawiła, że od tej pory nie będzie już ono utożsamiane przez nas jedynie jako „gadająca skrzynka”. To była bardzo pouczająca i niezapomniana wycieczka.

 

                                                                   Jakub Ćwikowski

 

 

 

,,Łazienki Królewskie"

 

Dnia 26 listopada 2013 roku wraz z Panią Agnieszką Sobczak wybraliśmy się na wycieczkę do ,,Łazienek Królewskich". Nasza wycieczka miała na celu

zobaczenie pięknych miejsc: Pałacu na Wodzie, Starej Pomarańczarni i Pałacu Myślewickiego, których zwiedzenie pozwoliło nam zobaczyć jak

dawniej żyli ludzie. Historię tych miejsc przybliżył nam pan przewodnik. 

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia Pałacu na Wodzie- letniej rezydencji ostatniego króla Polski Stanisława Augusta,

należącej do najwybitniejszych realizacji stylu klasycystycznego. Początki budowli sięgają XVII wieku, kiedy właścicielem terenów Ujazdowa był

marszałek wielki koronny Stanisław Herakliusz Lubomirski. Na jego

polecenie w latach 1683-1689 architekt Tylman van Gameren wybudował

pawilon ogrodowy - Łaźnię, znaną również jako Hippokrene (od nazwy

źródła z mitologii greckiej, które wypłynęło spod kopyt Pegaza na Helikonie i było miejscem gromadzącym Muzy oraz inspirującym poetów).

 

Następnie przespacerowaliśmy się do Starej Pomarańczarni. Wielu z nas

zastanawiało się ,,Co to jest ta pomarańczarnia?",ale już każdy z nas wie, że

to miejsce nie służy do wyciskania soku pomarańczowego, ale w większej części jest to Oranżeria, przeznaczona do przechowywania egzotycznych

drzew i krzewów. W budynku mieści się Teatr Stanisławowski oraz stancje dla gości i ogrodników, wozownie i pomieszczenia na sprzęt ogrodniczy.

 

Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy był Pałac Myślewicki. Powstał

dzięki Stanisławowi II Augustowi w latach 1775-1779, według

projektu Dominika Merliniego. Zaciekawiły nas dość ciasne przejścia pomiędzy pomieszczeniami. 

Spacerowaliśmy alejkami parkowymi, karmiliśmy wiewiórki, fotografowaliśmy pawie i podziwialiśmy rzeźby i pomniki.

Po pożegnaniu się z panem przewodnikiem postanowiliśmy pójść na ,,małe co nieco", aby wzmocnić się przed powrotem do domu. 

Ten słoneczny listopadowy dzień zapamiętamy na długo.

 Aleksandra Bakiera kl.Ia 

     klasa_1a1.jpeg

klasa_1a_2.jpeg

 

 

Mój Biegun

 

W październiku na polskie ekrany wszedł polski film

pod tytuł „Mój biegun". Gdy doszła do nas ta wieść, wpadliśmy na pomysł, aby wybrać się na to dzieło filmowe

i 30 października 2013 r. pojechaliśmy do Cinema City Promenada.

 

Film został wyreżyserowany przez Marcina Głowackiego. Jest oparty na prawdziwych zdarzeniach. Zagrali m.in. Bartłomiej Topa jako Bogdan Mela, Magdalena Walach, która zagrała mamę Jasia Urszulę, a Maciej Musiał wcielił się w Jasia Melę. Bohater przeżył wiele trudnych chwil

w swoim życiu. Gdy miał kilka lat,  zmarł mu brat, za którego śmierć  oskarżył go ojciec. Chłopak nie wytrzymując presji wywoływanej przez tatę wychodzi z domu, mimo jego zakazu. Główny bohater spotkał się z kolegami, którzy potem grają z nim w koszykówkę, aż do czasu, kiedy rozpętała się burza, w czasie której Jaś został porażony prądem. W wyniku komplikacji chłopcu amputowano nogę i rękę. Jest to wielki cios dla rodziców, a w szczególności dla chłopca. Jest on załamany, nie chce przechodzić rehabilitacji, ani tym bardziej chodzić do szkoły. Dlatego, aby go zmobilizować do dalszej walki z niepełnosprawnością ojciec zorganizował mu z pomocą podróżnika Marka Kamińskiego wyprawę na krańce ziemi. Jasiek Mela jest  najmłodszym w historii zdobywcą dwóch biegunów, a zarazem pierwszą niepełnosprawną osobą, która dokonała takiego wyczynu. Jeśli nie widzieliście jeszcze filmu „Mój biegun” wybierzcie się do kina. Warto.

Aleksandra Bakiera kl. 1a

 

 

Warszawa Juliana Tuwima                   

Jak dobrze wszystkim wiadomo rok 2013 to rok Juliana Tuwima, dlatego postanowiliśmy przybliżyć sobie Jego twórczość i 22 września 2013 roku pojechaliśmy na wycieczkę pt..

 " Warszawa Juliana Tuwima ".                           

Spacerowaliśmy ulicami stolicy, czytaliśmy utwory Poety i poznawaliśmy miejsca  związane z Artystą. Byliśmy m.in. na ulicy Juliana Tuwima, na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie studiował, zobaczyliśmy kamienicę przy Krakowskim Przedmieściu, w której mieszkał, a także dom, w którym mieściła się kawiarnia „Pod Pikadorem”,

Aleksandra Bakiera   kl. I a

 

 

 

SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI DO  POLSKIEGO RADIA

Dnia 15 lutego 2013 roku o godz.10.00 uczniowie klasy 1b i 2a z gimnazjum nr 120 im. Noblistów Polskich wraz

z seniorami z PKPS Wesoła w ramach programu ,, Łączenie Pokoleń'' wybrali się na wycieczkę do Polskiego Radia.

        W pierwszej kolejności zostaliśmy skierowanido pomieszczenia, którym było niegdyś stare, opuszczone

i zapomniane studio gdzie poznaliśmy historię powstania Polskiego Radia. Dowiedzieliśmy się, że pierwszy program radiowy został wyemitowany 1 lutego 1925 roku ze stacji nadawczej Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego, na fali 385 metrów w Warszawie. Był to próbny program i zarazem eksperyment techniczny, który poprzedził w dniu 18 sierpnia 1925 roku powstanie "Polskiego Radia" Spółki z Ograniczoną Odpowiedzialnością. Jej założycielami byli Zygmunt Chamiec i Tadeusz Sułkowski .

         Następna informacja dotyczyła wiadomości na temat powstania języka esperanto. Jego twórcą był Ludwik Zamenhof, który chciał stworzyć neutralny i łatwy do nauki  język, przydatny do międzynarodowej komunikacji.  Nie miał on jednak na celu zastąpić innych, narodowych języków. Określano go jako język nadzieji.

         Kolejnym etapem zwiedzania było studio nagraniowe, w którym prowadzona była na żywo przez pana Romana Czejarka, audycja pt: ,,Cztery Pory Roku". Zadziwiła nas naturalność, swoboda i łatwość wypowiedzi pana redaktora, czego nie można było powiedzieć o zaproszonym do audycji gościu.

         Naszą uwagę zwróciła Aleja Lata z Radiem, gdzie znajdywały się zdjęcia sportowców uczestniczących w programach radiowych.

         Następnie poszliśmy do archiwum, gdzie wręcz zaniemówiliśmy z wrażenia. Było to przeogromne pomieszczenie wypełnione półkami z mnóstwem archiwalnych nagrań. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem ilości historycznych zapisów audycji. Pani Przewodnik opowiedziała nam także o umownych znakach stosowanych podczas trwania programu np: gdy osoba prowadząca zacznie falować ręką, to oznacza to, że nie może już dłużej mówić i prosi o przerwę w postaci puszczenia muzyki lub reklamy, a machanie dłonią po skończonej  audycji oznacza, prośbę o wyłączeniu mikrofonu.

         Dalej czekało nas spotkanie z dzienikarzem, który wraz

ze sztabem ludzi przygotowuje materiały do codziennych wiadomości. Zbierane informacje pochodzą od wysłanników

i komentatorów Polskiego Radia rozesłanych po całym świecie . Wiarygodność przekazywanych danych musi być zawsze rzetelna  i aktualna. O każdej porze dnia i nocy reporterzy muszą być gotowi, aby zdobyć i przekazać najnowsze informacje.

         Praca w radiu to bardzo trudny zawód. Wymaga ogromnego poświęcenia i zaangażowania. Łatwość wypowiadania się i umiejętność oddania atmosfery w przypadku np: komentatora sportowego  pozwala słuchaczom odczuć prawdziwe emocje.                 

   Wycieczka wszystkim się podobała. Poznaliśmy życie radia od wewnątrz oraz jego tajemnice, które bardzo nas zaciekawiły.

         To wspaniałe doznanie godne polecenia innym.

                                                                  Kamil Bankiewicz

 

Śladami Powstania Warszawskiego

librus2